El 13 de febrer ha esdevingut Dia mundial de la ràdio (DMR) des que va ser proclamat pels estats membres de la UNESCO l’any 2011 i adoptat per l’Assemblea General de les Nacions Unides l’any 2012.

La ràdio és un mitjà poderós per celebrar la humanitat en tota la seva diversitat. Representa una plataforma per a la projecció del discurs democràtic. A escala mundial, la ràdio continua sent el mitjà més escoltat. Té una capacitat única d’arribar a una àmplia audiència i això implica que la ràdio és un lloc on es pot experimentar la diversitat d’una societat, es pot erigir com un escenari perquè totes les veus s’expressin, estiguin representades i siguin escoltades. Les emissores de ràdio han d’estar al servei de comunitats diverses, oferir una àmplia varietat de programes, punts de vista i continguts, i reflectir la diversitat d’audiències en les seves organitzacions i les seves accions.

La ràdio continua sent un dels mitjans de comunicació més fiables i utilitzats al món, segons diferents informes internacionals. Per això, el tema de l’edició de 2022 del Dia Mundial de la Ràdio està dedicat a “La ràdio i la confiança”.

 

CELEBRACIONS que tindran lloc el 2022

Amb motiu del Dia mundial de la ràdio 2022, la UNESCO fa una crida a les emissores de ràdio perquè celebrin l’onzena edició d’aquest esdeveniment i l’existència de la ràdio des de fa més d’un segle.

A Andorra s’ha celebrat amb una programació especial a RNA amb una entrevista a Nil Fonseca, alumne de l’escola Sagrada Família. Podeu escoltar el programa: https://www.andorradifusio.ad/programes/dia-mundial-radio/rna-programa-especial-dia-mundial-radio-2022

 

Aquesta edició del DMR es divideix en tres subtemes principals:

Confiança en el periodisme radiofònic

Produir continguts independents i de qualitat

Respectar les normes bàsiques del periodisme ètic ha esdevingut un repte en la nostra era digital actual. No obstant això, per conservar o augmentar la confiança dels oients, el periodisme ha de continuar basant-se en informació que es pugui contrastar, que sigui compartida per preservar l’interès públic, que exigeixi responsabilitats als poderosos i que ajudi la societat a construir un futur millor per a tothom.

Confiança i accessibilitat

Tenir cura de la audiència

Arribar a un grup d’audiència determinat implica atendre les necessitats informatives de tots els oients i ser un catalitzador de la integració i de la participació social tenint en compte també les persones amb discapacitat. Les plataformes digitals de ràdio són un lloc propici per a la innovació en l’accessibilitat dels continguts com ara l’ús del llenguatge de signes, dels subtítols automàtics per a l’audiència amb problemes d’audició durant les retransmissions, o bé el fet d’anunciar els continguts per als oients invidents.

 

Confiança i viabilitat de les emissores de ràdio

Garantir la competitivitat

Com pot sobreviure la ràdio quan la crisi financera afecta el mercat dels mitjans? Com es pot transformar la fidelitat de l’audiència en suport  financer?

La supervivència econòmica de les emissores de ràdio depèn de la seva capacitat per atraure i conservar una audiència prou important o bé integrar la interacció dels oients als seus models de negoci.

Font:https://es.unesco.org/commemorations/worldradioday#:~:text=Proclamado%20en%202011%20por%20los,de%20la%20Radio%20(DMR).

https://fr.unesco.org/commemorations/worldradioday