Avaluació de la 5a edició Art Camp ‘Colors per al planeta’

18-28 de juliol del 2016

 

  1. Antecedents

Un dels reptes més grans que té avui la UNESCO és reforçar la seva acció per aconseguir que la cultura es consideri com un element essencial per al desenvolupament sostenible i alhora formi part dels objectius per al mil·lenni post 2015. La UNESCO s’ha compromès a mobilitzar actors molt diversos, des de tots els àmbits i a totes les regions, amb la finalitat de promoure el diàleg i l’entesa entre els artistes. Per mitjà del projecte Art Camp, el Principat d’Andorra, un estat de petites dimensions geogràfiques, situat a la cruïlla de diverses cultures, vol aportar el seu suport a la promoció del diàleg per la pau entre els artistes.Antecedents

És amb aquesta finalitat que el projecte Art Camp “Colors per al planeta” reuneix a Andorra cada dos anys una trentena d’artistes procedents de tot el món. El projecte, iniciat l’any 2008, s’emmarca actualment en la celebració del Decenni internacional de l’apropament de les cultures (2013-2022), promogut per la UNESCO.

La col·laboració entre diverses institucions públiques i privades permet celebrar aquest intercanvi cultural, que té l’expressió plàstica com a denominador comú, com a llenguatge de comunicació. El treball dels artistes presenta i incorpora un valor afegit fruit de la convivència diària i d’un ampli programa temàtic dedicat al descobriment de les diferents cultures dels participants. Des de l’any 2012, Hedva Ser, artista de la UNESCO per la pau és la padrina del projecte.

 

  1. Finalitat

La finalitat del projecte, que rau en la promoció de la cooperació i el diàleg per la pau entre cultures mitjançant el llenguatge artístic, ha estat, com cada any, un dels grans èxits de la trobada. S’ha superat amb escreix la riquesa de l’intercanvi multicultural resultant de la interacció dels participants vinguts de 29 països de tot el món.

Al llarg de tota la trobada, els participants van demostrar unes qualitats excepcionals tant artístiques com humanes. Tots els artistes van aportar un immens talent artístic a través de les 3 obres que es van comprometre a deixar a Andorra. Tanmateix, van mostrar un gran respecte i admiració tant pels companys de treball com per l’organització i pel poble andorrà.

 

  1. Objectius

Crear i consolidar un punt de trobada de referència al país per a artistes de tot el món

  • Des del seu inici, l’any 2008, el projecte ha anat adquirint cada cop més reconeixement tant en l’àmbit nacional com en el panorama artístic internacional. A Andorra la celebració del projecte aporta a la parròquia d’Ordino uns dies plens d’activitat, d’intercanvi i de colors gràcies als tallers de l’Art Camp. El projecte ha esdevingut un esdeveniment biennal de referència en l’àmbit artístic, en què participen autors interessats d’alguna manera pels valors que promou la UNESCO.

Promoure l’apropament i el diàleg per la pau entre els artistes

  • Aquest objectiu es compleix de forma quasi espontània en cada edició, perquè el fet de reunir artistes de països, llengües i cultures extremadament diferents estimula la curiositat i l’interès de tots els participants. Així, la comunicació i l’intercanvi resulten rics i molt interessants. Paral·lelament als tallers de treball, les activitats culturals i les sessions de presentacions dels diferents països participants forgen uns espais distesos i idonis per al diàleg i l’entesa entre cultures.

Lluitar contra el racisme, la discriminació i la intolerància

  • No hi ha millor remei contra el racisme, la discriminació i la intolerància que el coneixement de l’altre. És per això que l’Art Camp promou l’apropament de les cultures per desencadenar el trencament d’estereotips negatius. L’organització ofereix espais i situacions propícies per a aquest apropament, mitjançant el taller de treball (a la Sala la Buna), un espai comú agradable i totalment equipat per donar resposta a les necessitats artístiques dels participants.
  • És important i significatiu un altre aspecte, el de l’allotjament, en què s’anima tots els artistes a compartir habitació amb un/a altre/a participant. La intensa convivència de 24 hores al dia ha creat molts vincles positius i encara avui se segueixen enfortint les relacions personals entre els artistes més enllà de la seva trobada a l’Art Camp 2016.
  • Un any més s’ha pogut assolir aquest objectiu. Al final de la trobada els 29 artistes participants han produït un mínim de 3 obres cadascun. Una de cada 3 obres ha estat distribuïda entre la CNAU i els dos patrocinadors principals: el Comú d’Ordino i FEDA. En total s’ha creat un patrimoni artístic d’unes 90 obres, 30 de les quals es presentaran en exposicions itinerants durant tot l’any 2017.
  • D’altra banda, com que els tallers estan oberts, amb l’oportunitat dels artistes d’inserir-se al país, i a través de l’exposició a l’Era de Casa Rossell, s’ha creat un interès recíproc entre artistes, ciutadans i visitants a través de les seves obres.
  • La relació establerta entre els artistes també ha servit de base crítica per al treball, expressat des de les individualitats, però compartit des de l’experiència personal i el bagatge que han fet traspuar inquietuds i prioritats que han portat els artistes a participar en aquesta experiència.

 

 

  1. Metodologia

________________________________________________________________________________

 

4.1. Organització

 

  • El projecte de l’Art Camp requereix una organització molt complexa i, per tant, un equip de persones molt involucrades que demana també una dedicació de temps molt gran.

Convé destacar que el treball dels voluntaris és de la millor qualitat i s’exerceix amb un sentit de professionalitat i de responsabilitat excel·lents.

 

4.2. Participants

Enguany hem pogut comptar amb la participació de 29 artistes provinents de 29 països diferents. El nombre d’artistes ha estat una mica inferior al de l’any anterior (1 participant menys), però cal remarcar que la seva qualitat i talent han estat excel·lents .

llistat participants-països català

 

Selecció:

Durant el període de presentació de candidatures, les delegacions permanents i les comissions nacionals es van encarregar de designar l’artista del seu país.

Un cop finalitzat aquest període, es va fer la selecció final a través del jurat Art Camp 2016, format per:

  • 2 membres de la Comissió Nacional Andorrana per a la UNESCO.
  • El secretari de la Comissió Nacional Andorra per a la UNESCO.
  • El comissari d’Art Camp.
  • 1 crític d’art.
  • La padrina del projecte, la Sra. Hedva Ser.
  • El Sr. Guille Cervera, responsable del futur museu Thyssen a Andorra

És un procés de selecció que permet la transparència i l’aportació de criteris diversos que convé tenir en compte pels diversos elements i conceptes que intervenen en aquest taller.

 

4.3. Patrocinadors i col·laboradors

Patrocinadors

Un any més, l’Art Camp ha comptat amb el tan valorat patrocini de: Govern d’Andorra, FEDA i Comú d’Ordino.


Cooperació 
I és que sense ells el projecte difícilment es podria portar a terme. La complicitat, el suport i la confiança que mostren edició rere edició han fet possible que un projecte tan especial com aquest pugui seguir existint i a més es consolidi i agafi cada cop més força i notorietat. No només contribueixen al projecte sinó que indirectament ens ajuden a construir una via de promoció i visibilitat del país en l’escenari artístic nacional i internacional.

Gràcies a la col·laboració del Ministeri d’Afers Exteriors, l’organització va poder contribuir al pagament dels vols dels participants provinents de països prioritaris en cooperació. En aquesta ocasió es van cobrir les despeses de Bhutan, Cambotja i Cuba.

 

Col·laboradors

Enguany hem pogut comptar amb el suport dels col·laboradors següents: Comú d’Andorra la Vella, Autocars Nadal, Caldea/Inuu, Bomosa i d’ArtAndorra.

 

4.4. Tallers Gràcies a tots ells la organització ha pogut oferir en el seu programa una gran varietat de serveis i actes dirigits especialment als artistes participants, però també als ciutadans (acte inaugural i exposició de l’edició anterior, sortides culturals, transport gratuït)

Com en l’edició anterior, s’ha optat per muntar el taller de treball dels artistes a la Sala la Buna d’Ordino (carretera de Segudet).

Aquesta sala ofereix espai suficient per a 30 persones que treballen amb formats petits i té molta llum durant tot el dia gràcies a la seva estructura de parets de vidre.

L’espai va ser condicionat conjuntament pel personal del Comú d’Ordino i pels membres de l’organització, abans de l’arribada dels artistes, amb taules, cadires, cavallets, protecció del terra, protecció de les parets i cartells informatius.

Els participants que ho desitjaven també podien utilitzar espais al voltant de la sala, com la terrassa o l’entrada.

4.5. Activitats paral·leles als tallers

  • Acte inaugural a La Llacuna

Gràcies a la col·laboració del Comú d’Andorra la Vella, en aquesta edició 2016 es va poder disposar de l’espai del vestíbul de La Llacuna, on es va poder muntar l’exposició d’obres de l’Art Camp 2014 com a context de la inauguració. Abans i després dels discursos dels representants de les diferents parts participants, els assistents, entre ells, els artistes acabats d’arribar, van poder conèixer les obres produïdes en l’edició anterior. D’aquesta manera, els artistes participants també es van poder fer una idea de les expectatives d’un projecte com l’Art Camp. L’exposició de les obres era oberta al públic, i es va poder mantenir durant tot l’Art Camp per donar-la a conèixer entre la ciutadania.

  • Excursió a FEDA

Vist que FEDA és un dels patrocinadors de l’Art Camp, aquesta excursió no hi podia faltar per donar a conèixer la companyia i la història de les Forces Elèctriques d’Andorra. El format va ser molt complet i amè.

  • Cerimònia de clausura de l’Art Camp

L’acte es va celebrar a l’Era de Casa Rossell amb totes les obres resultants dels 10 dies de treball dels artistes. Es va comptar amb la presència dels patrocinadors així com de personalitats destacades, com els ministres d’Afers Exteriors i de Cultura, la padrina del projecte i altres persones d’interès, així com de diversos mitjans de comunicació.

En la visita de l’exposició d’obres els assistents van poder escoltar els discursos de clausura i la lectura del manifest en diferents idiomes per part dels artistes mateixos.

Després de l’acte de cloenda, es va oferir un piscolabis, on els participants i la resta d’assistents van poder gaudir d’un aperitiu distès i van poder fer alguna foto de record.

 

4.6. Logística

 

Material

El joc del material per a cada artista es va elaborar prèviament a la seva arribada i es componia de:

  • una capsa de pintures (oli i acrílic)
  • un mínim de 3 teles
  • un cavallet (cedit pels comuns d’Ordino, la Massana i Andorra la Vella)
  • pinzells, llapis, carbons…
  • material complementari (material de neteja, paletes…)

En aquesta ocasió es van adquirir els jocs a la d’ArtAndorra d’Andorra la Vella.

El responsable de la botiga, també va oferir la possibilitat als participants de participar a un concurs. Ell els va facilitar el material i el dibuix guanyador es va endur un val per adquirir material a la seva botiga.

La resta de dibuixos es posaran a la venda i la recaptació es destinarà a una causa benèfica.

 

 

  1. Comunicac

_____________________________________________________________

 

Abans, durant i després de la trobada, es va fer difusió del desenvolupament del projecte des de la seva convocatòria de participació fins a les publicacions post-Art Camp 2016.

Les vies de comunicació principals han estat les xarxes socials (web, blog, Facebook, Twitter), així com l’atenció i la informació directa a les persones interessades pel projecte (en persona, via correu electrònic o telèfon).

 

6. Conclusions

_________________________________________________________

En general l’edició Art Camp 2016 ha estat tot un èxit i la seva continuïtat encara està per venir: durant tot l’any 2017, s’organitzaran les exposicions itinerants de les 29 obres que han passat a formar el fons artístic de la CNAU.

Es pot afirmar que els resultats del projecte han estat molt satisfactoris, perquè han acomplert els seus objectius principals i pel ressò que han tingut tant a escala nacional com internacional a través dels artistes participants.

Blog Art Camp