El 5 de març del 2013 es va inaugurar l’Any internacional de les matemàtiques pel planeta Terra a la seu de la Unesco a París.
El 2013 no encarna només l’Any internacional de la quinoa i el de la cooperació en el l’esfera de l’aigua, també és l’Any internacional de les matemàtiques per al planeta Terra. La idea ve de la proposta de la Sra. Christiane Rousseau, del Centre de recerques matemàtiques de la Universitat de Montreal.
Aquest any, més d’un centenar de societats científiques, universitats i centres de recerca de 30 països s’han reunit per organitzar conferències, activitats i programes al voltant d’aquest tema. A tot això s’afegeix un espai per al públic en general que permet veure la Terra amb unes ulleres matemàtiques.
El tema és àmpli: moviments planetaris per a la supervivència dels ecosistemes. Tots els grans sistemes que coneixem –socials, econòmics i fins i tot financers- es poden explicar a través de les matemàtiques.
Un projecte original és l’exposició virutal Open Source. Es tracta d’una competició oberta on tots els mòduls creats podran esser utilitzats per als museus de tot el món o les escoles. Hi ha una exposició física itinerant on es pot descobrir la cartografia (simulació de dispersió de cendres de volcà, regressió dels glaciars, etc.), dels principis físics (la formació de les onades dels tsunamis, el funcionament dels GPS, etc.) i també els grans reptes climàtics i de desenvolupament sostenible. La revista Accromath també publicarà un número sobre les matemàtiques del planete Terra que també serà distribuit a l’Àfrica francòfona, ja que hi haurà articles sobre temes que concerneixen aquest continent com la modelització de malalties infeccioses.
L’esforç no s’atura el 2013. Els canvis climàtics podrien ser tema de discussió en les classes de matemàtiques. Això podria inictar als joves a estudiar matemàtiques. Com la competició esportiva o la música, això requereix disciplina i esforços però també pot ser molt divertit. Amb l’Any de les matemàtiques del planeta Terra, s’els ensenya que fer amb les matemàtiques, i també a estar conectat amb els grans problemes de la nostra època.
Tal i com deia el Sr. François Hollande, president de la República Francesa en el seu discurs d’obertura :
“Aquestes jornades recorden que les matemàtiques –recolzant-se en la seva abstracció que contribueix a la seva noblesa- son centrals per a la seva comprenssió i el funcionament del món. L’estudi del clima, els progressos de la medecina, la gestió dels recurssos naturals, reposen, en una grand part, sobre el coneixement i el domini de les matemàtiques.
Aquestes jornades tenen el mèrit de subratllar la necessitat de desenvolupar l’ensenyament de les matemàtiques, donant-ne les ganes i el sentit, als infants des de ben petits. És, per cadascun dels nostres països, una qüestió essencial, de la qual depén el nostre funcionament econòmic i la nostra capacitat d’innovació. “
Activitats MPT 2013 a França:
En el marc del projecte MPT 2013 es desenvoluparan a França nombroses activitats adreçades al públic en general, alumnes i docents:
- La pàgina MPT2013.fr proposa cada dia un breu sobre aquest tema
- El Ministeri d’Educació nacional a escollit la temàtica MPT per a la setmana de les matemàtiques que tindrà lloc del 18 al 23 de març
- MPT és la temàtica del Saló dels jocs matemàtics de París que tindrà lloc del 30 de maig al 2 de juny.
- MPT és la temàtica de les jornades nacionals de l’APMEP, l’Associació dels professors de matemàtiques de l’ensenyament públic, del 18 al 22 d’octubre a Marsella, i la del concurs organitzat per la regió “Ile de France” de l’APMEP i l’IREM de París
- El Centre International de Rencontres Mathématiques (CIRM) organitza una obertura a Marsella el 7 de gener del 2013 en el marc de les manifestacions per a l’operació Marseille, capitale culturelle européenne
Links de interés:
http://mpe2013.org/fr/ – Pàgina oficial de l’any
http://www.nativeland-stopeject.com/ – Fondation Cartier
http://www.imaginary.org – Plataforma oberta
http://www.mmaca.cat – Museu de matemàtiques de Catalunya
http://accromath.uqam.ca/ – Revista
http://mathsinterre.fr – MathinTerre
Andorra s’adhereix als actes de celebració d’aquest any amb un seguit d’activitats.
Projectes organitzats de manera anual:
1) ‘Pensa en ciència’
Projecte del Col·legi dels Pirineus (http://piensaenciencia.weebly.com).
Es tracta d’un cicle de divulgació científica adreçat a infants i adults. En cada sessió es tracta una temàtica que tingui a veure amb cadascuna de les ciències, des de les matemàtiques fins a la biologia i la geologia, passant per l’experimentació en la física i la química.
Aquesta aventura es va iniciar l’octubre del 2011 i un cop s’acabi aquest segon any del cicle se n’hauran celebrat 14 sessions.
Aquesta idea va néixer amb la idea de mostrar que les matemàtiques i altres ciències expliquen el comportament de la natura, l’entorn i les lleis que regeixen el nostre planeta.
2) Setmana de les matemàtiques
Organitzat per GAMMA (gamma@uda.ad)
Hi participen els 3 sistemes educatius.
L’associació GAMMA es va crear ara fa 10 anys i es dedica a la divulgació de les matemàtiques mitjançant els jocs i altres activitats pedagògiques.
L’associació compta amb el patrocini del Ministeri d’Educació i Joventut i del Comú de Sant Julià de Lòria, on gairebé sempre se celebren la majoria d’esdeveniments. També compta amb la col·laboració de la UdA.
Va ser amb l’Any internacional de l’astronomia quan GAMMA es va afegir, gràcies a la CNAU, a moltes de les propostes de la Unesco, com són la mida del radi de la Terra o, fa dos anys, l’Any de la química, quan plegats van poder potabilitzar l’aigua de 3 maneres diferents.
¿Què han après nens i adults d’ençà que treballen aquestes propostes de la Unesco?
Doncs a satisfer la curiositat i a incentivar l’aprenentatge autònom. També a observar, pensar i deduir amb un procés d’assimilació natural, cada alumne al seu ritme, i fins on pugui arribar segons l’edat. També s’aprofita molt més que les matemàtiques, ja que són transversals a totes les ciències, justament com indica l’efemèride que s’inaugura: “Matemàtiques i planeta Terra”.
Algunes activitats constants de l’associació són:
> El campionat d’aualé, que se celebra cada any a la UdA
> Les pel·lícules relacionades amb les matemàtiques, o la ciència
> Concurs de fotografia
> Exposicions d’art
> Aplicació de les TIC mitjançant jocs matemàtics
> Homenatges a personalitats de la ciència com Madame Curie
> Foment de la igualtat de gènere a la ciència
I el més important, els nens i els seus familiars són els protagonistes de les activitats, ells calculen, miren, mesuren, experimenten, juguen.
A més, sempre som respectuosos amb el medi ambient, per transmetre un respecte vers a la natura en el desenvolupament científic de l’infant.
3) Olimpíades de les matemàtiques
La XXIV Olimpiada Matemàtica Nacional Espanyola es celebrarà al Principat d’Andorra del 23 al 27 de juny. Aquesta Olimpiada és un concurs de matemàtiques convicat per als estudiants de 2º de ESO per a la Federació Espanyola de Societat de Professors de Matemàtiques (FESOM). La Conselleria de Educació de l’Ambaixada d’Espanya a Andorra juntamnet amb l’Institut Espanyol d’Andorra han organitzat plegats totes les edicions de la Olimpiada de Matemàtiques del Principat d’Andorra en la qual participen tots els centres del pais. Des de els seus origens compta amb el patrocini de Morabanc. Per a la celebració de la Olimpiada Nacional, a més del patrocini de Morabanc, també caldrà la col·laboració de les diferents institucions i empreses del pais.
Els alumnes guanyadors de la Olimpiada d’Andorra són els que participen com a convidants representant el Principat en la final Nacional.
En el decurs de cada edició de la Olimpiada Nacional, els participants, al voltant de 60 alumnes seleccionats de totes les comunitat autonomes ‘Espanya i els convidats d’Andorra, han de realitzar un seguit de proves matemàtiques individuals i per equips. També tenen l’ocasió de disfrutar de la cultura, la natura i les activitats lúdiques que la seu de la Olimpiada pugui oferir.
Una de les proves per equips programades per aquesta edició en fa amb col·laboració amb la Comissió Nacional Andorrana per a la UNESCO en motiu de l’Any internacional de les matemàtiques pel planeta terra. Es tracta d’una activitat de orientació a La Rabassa mitjançant brújula i GPS. Amb la participació de Naturlàndia i Gamma els alumnes rebran una petita explicació de la base matemàtica que sustenta la utilotzació tant de la brújula com del GPS per a posteriorment posar-ho en pràctica realitzant, per equips, una serie de recerques utilitzant ambdós instruments.
4) Ral·li de les matemàtiques
Organitzat pel Liceu Comte de Foix
Des de l’any 1995, Andorra participa al Rallye Mathématique sans Frontières organitzat per l’IREM (Institut de Recherche pour l’Enseignement des Mathématiques) de la Universitat Paul Sabatier de Toulouse.
El Ral·li és un concurs entre grups de 3r S.E. (troisième) i grups de 4t S.E. (Seconde), en la que els alumnes han de resoldre problemes i enigmes utilitzant la imaginació, els raonaments lògics, els coneixements matemàtics i també el bon sentit.
Els objectius d’aquest concurs són:
– afavorir el treball en equip i la intel·ligència col·lectiva,
– fer viure les matemàtiques a través de situacions originals,
– valoritzar les qualitats de la imaginació, el dinamisme i la creativitat,
– desenvolupar els intercanvis entre les regions i els països.
Els dos grups classificats primers, un de 3r S.E i un altre de 4t S.E, participen a la Gran Final del Ral·li a Tolosa juntament amb els finalistes de les altres regions i països que hi participen.
Amb el suport de diferents espónsors, públics i privats, els alumnes que hi participen reben un obsequi i els alumnes dels tres primers grups classificats reben un premi especial.
Ral·li 2012: 1.182 alumnes inscrits dels diferents centres educatius públics d’Andorra (un total de 50 grups).
Patrocinadors del Ral·li: el Ministeri d’Educació del Govern d’Andorra, la Representació del Copríncep Francès, el Centre Comercial Escale i Crèdit Andorrà.
Activitats organitzades amb motiu de l’Any internacional de les matemàtiques pel planeta Terra:
1)Exposició virtual: experiencingmatemaths.org
2) Snowkite
Durant els dies 9 i 10 de març es va fer una exhibició d’snowkite al port d’Envalira, que consisteix en el vol d’estels amb desplaçament sobre la neu amb esquís i surf de neu. Va venir l’equip Ozone a fer aquesta exhibició amb escoles convidades de Kitesurf. El vol de l’estel és un dels millors exemples per estudiar-ne els moviments pel que fa a forces i vector, ja que es basa tot en les matemàtiques (vectors) i la física (forces). L’espectacle estava garantit, i tot això es va poder fer gràcies a l’Andorra Club de Vela, del qual forma part l’Andorra Snowkite. Dissabte a la tarda, després de l’exhibició, va tenir lloc una roda de premsa a Kilvil en la qual es va donar a conèixer l’Andorra Snowkite, i durant la qual el grup Lessismore va oferir un concert en directe. A la nit es va fer la projecció a Anyós Park d’un reportatge que té per títol Polar Adventure: va ser una travessa de 400 km amb snowkite que es va fer a Noruega. A la roda de premsa hi van assistir dos dels protagonistes, Xavi Carrasco i Jose Chiado. Després de la projecció es va fer una xerrada sobre coordenades GPS i vectors a càrrec de Silvia de Cambra.
3) Altres:
– Conferència de teoría de grafos. Urbanisme.
– Fractals: Construcció en paper, talls, doblegats, colors, ordinador
– Exposició de webs matemàtiques (amb ordinadors de la UdA)
– Cristalografia i estructures geomètriques amb la col·laboració de Josep Maria Mata Perelló i el museu Valentí Masachs de la UPC de Manresa